Monday 22 January 2018

Jogoya halal ke forex


Lepas balik dari cuti raya, aku betul2 bz sampai tak sempat nak atualização apa2 kat sini8230ari nie baru rasa ada masa sikit, então, aku nak update a pasal buka puasa kat Jogoya ramadhan hari tu. (Lebih kurang da 2 bulan berlalu8230.hehehe) Masa mula2 bos ckp ngan aku suruh survey Buffet Ramadhan kat hotel2 kat KL, mcm best la kan 8230dia pon bagi senarai hotel yg agak dia suka amp pernah mkn (jantar a sebab dia Cina) .. Antaranya Grand Season, Dynasty, Federal, JW Marriot amp paling dia suka ialah Crown Regency8230tapi sebab aku tak dapat cari número de contato Crown Regency (masa tu) maka aku buat keputusan sendiri cari tpt lain (hehehe8230ikut senang aku la kan8230tapi da dpt número de contato lepas tu ) 8230So, aku pon contact the hotel yg paling dekat dgn office bg memudahkan perjalanan semua org8230.bukan apa, se jauh2 dgn jln jam lg, mau berbuka puasa dlm keta dulu kan82301 st sekali aku contato Grand Season, dpt harga RM87 por cabeça, se Lebih 20 org dpt dlm RM68 por cabeça. Então, aku chamada plak Dynasty RM78 por amplificador principal se 20 org amp acima dia bg grátis 2 org. Aku da malas nak call byk2, último sekali aku ligue para JW Marriot dlm RM80 se kat Poolside ou RM65 se kat conference room. Dia siap bg menu semua, da discutir chefe ok, pessoal pon ok, kitaorg pon proceder da utk berbuka kat situ. Tetiba je ade mamat sorang nie taknak g mkn kat situ, dia kata makanan dia biasa mcm kita boleh makan kat kedai2 pd hari2 biasa8230so, dia sugerir pergi Jogoya kat Starhill Gallery, Bukit Bintang. Então, kat situ adalah Japanese Food tapi ade gak Chinese amp Western Food tapi tak byk la8230So, da ramai setuju aku pon ikut la (mula2 taknak pegi sebab diragui halal ke tak tpt tu, tp da buat pesquisa sikit kat internet amp confiante halal) maka Aku pon pegi la8230lagi pon da lama tak layan Comida japonesa, última vez kat Mutiara Damansara aku tak ingat nama restaurant tu amp kat Hilton, PJ..bolea laticana sikit2 frutos do mar mentah tu8230 Aku pon excited la nak berbuka kat luar kan, sebab da lama Takda acara mcm nie desde aku tukar keje kat sini (na verdade, ada 2 kali company buat kat KGV amp Siam Restaurant kat Genting tapi malas nak joint masa tu), maka aku ngan kwn aku Diana kuar ler bershopping bagai konon nak comel2 g berbuka (na verdade lebih Sesuai dikatakan DINNER sebab dlm 30 org yg pergi hanya 2 org adalah Malay, 28 org lagi adalah chinês). Então, pada 22 de agosto de 2017 lepas keje bertolak la kami berempat (aku, Diana, Choco dan chefe aku 8211 sbg driver) dgn menggunakan GPS (pdhal senang amp dekat jerr8230) kitaorg pon mencari la tpt tu..masa sampai jer org sume da mkn8230huhuhu8230 . Sempat posing2 sambil tunggu bos kunci pintu kat belakang tu. Lepas da tahu kat mana nak duduk, aku, Diana amp Choco terus menjelajah tpt tu8230tak tahu mana nak mkn dulu terlalu byk lorong8230last2 kitaorg amik cookies, bolo ampé muffin sbg pembuka sblm terjah mknan lain8230Boss tanya nape mkn benda2 tu Ye la, pelik kan, org Dtg situ sume nak mkn Japanese Food mcm frutos do mar, tenpayaki ke, cozinha japonesa ke, tp kitaorg mkn kuih2 mcm tu, alah aku tak kisah sebab itu yg aku rasa sesuai utk tekak aku masa tu8230ye la nak berbuka kan mesti nak yg manis28230. Lepas tu baru la start kutip siput2 mentah, ngan udang dan ketamnya8230.belasah je lah8230Bagi aku tak o melhor sgt sebab tak bape frutos do mar frescos dia8230then, kitaorg nak try western plak8230.amat mengecewakan. Ko nak order ko kena letak klip yg ade tulis no meja kat dlm mangkuk menu8230cara ordem tu mcm la makanan tu melhor sgt kan, bila sampai je kat meja aku rasa cordeiro yg aku ordem tu participam gigi aku jer8230.teramat la sikit8230ye la8230mkn kat Comida japonesa Reataurant kan, sume makanan dihidang dlm jumlah yg teramat sikit la kan8230.tp takkan lamb tu pon ko nak hidang sebesar ibu jari kaki8230 Nie dia clip yg berjaya diseludup kuar sbg kenangan. hehehe. (Anak2. Jgn ikut perangai simpatia. Tak baik, okehhh) Pastu aku ngan Diana nak experimente macarrão ngan lagosta tapi dia ckp jepun amp kitaorg tak paham (nama je amik classe bhs jepun, tp bila jepun ckp, 1 habuk pon aku tak paham ) 8230kitaorg pon blah g kat stall Haagen Dazs mkn aiskrim plak8230amik la dua aiskrim, 1 coklat 1 lg perisa ape ntah masam2 rasanya8230bila sampai je kat meja, si choco som aku tak ambil utk dia, aku ckp tak pe la, makan I punya, Tapi I nak ambil sikit letak kat mangkuk8230sebaik aku ceduk sikit aiskrim tu tetiba je aku rasa aiskrim disambar org..toleh2 bos kat sebelah tgh ceduk sambal cili sumbat ke dlm aiskrim amp dia suruh pas ke choco8230choco pon mkn la muka mcm dlm heaven kan 8230. Makan8230makan8230amp makan8230sampai la dia termakan cili8230 Inilah kronologi dr mula mkn aiskrim sampai termakan cili. Terbatuk2 Choco. Sian. Pasal lagosta ngan massas tu lepas kitaorg da kenyang baru dapat8230yg nie betul2 tak mengecewakan8230sedap bangggaaaatttttt8230. Então, yg nie tak da pic sebab makan tak hengattt8230. Nie plak ialah favorito aku..kelapa muda. 2 biji aku hentam ... é grátis. Nie cena bos aku kena paksa minum arak. Dia tak bole minum sebab bila minum dia akan kena alérgico merah2 amp gatal2 satu badan. Tapi bila dlm ocassion mcm nie, dia tak bole menolak. Maaf bos, eu tak bole tolong. hehehe. Sape la yg mkn bersepah tu. Patutnya tak bole bawa masuk majlis. Ekekekek. Pic2 kat bwh nie ialah alimentos amplo ambiente kat Jogoya. Ermmmm, bagi aku biasa jerrr. 1. Diana 2 amp. 3. Steven amp Tony Choah 4. Alex, Lai amp Choco 5. Alex amp Choco Kesimpulannya, bagi aku kat Jogoya nie, alimentos diários de modo tão inteligente, tak mana melhor. Tapi bagi sesape yg tingin nak tente gak leh g kat alamat nie. (Promoção livre nihhh). T3, Pavimento Relish, Starhill Gallery, 181, Jalan Bukit Bintang, 55100 Kuala Lumpur, Malásia. Tel: 603-2142 1268 Fax: 603-2148 8171 Email: contactjogoyarestaurantsSebelum ini persoalan membabitkan hukum Forex haram atau halal acapkali menjadi perdebatan dan persoalan dikalangan apa yang boleh kami istilahkan sebagai 8220kaki forex8221. Dan tahun lepas pun JAKIM telah menganjurkan Muzakarah Ahli-Ahli Majlis Penasihat Syariah Institusi Kewangan bagi membincangkan perkara-perkara seperti: Kefahaman Umum Terhadap Perdagangan Mata Wang (Forex) dan Kedudukannya Dalam Syarak Perdagangan Mata Wang (Forex) e Pandangan Syarak Mengenai Pegendaliannya Perdagangan Mata Wang (Forex) Kedudukannya Dalam Undang-undang dan Kesannya ke atas Ekonomi Dan hasil daripada muzakarah tersebut terdapat beberapa rumusan dan Kesimpulan yang telah dicapai antaranya ialah: Jual beli matawang diharuskan oleh syarak, namun perlu mematuhi dawabit tertentu selain menggelakkan unsur-unsur-unsur syibh riba , Tipu daya, judi, qabd yang tidak jelas dan gharar dalam operasi spot forex secara individuo melalui plataforma elektronik. Operasi spot forex ini juga didapati tidak sah dari sisi undang-undang Kerajaan Malásia Walaubagaimanapun, semalam satu ketetapan telah dibujado por Jawatankuasa Fatwa Kebangsaan mengenai Forex. Hukum Forex. Haram atau Halal KOTA BHARU: Jawatankuasa Fatwa Kebangsaan memutuskan umat Islam haram mengamalkan sistem perniagaan pertukaran wang asing. Pengerusi Jawatankuasa itu, Tan Sri Dr Abdul Shukor Husin, berkata ini kerana perniagaan yang dilakukan melalui pertukaran wang asing (forex) seperti itu tidak menepati hukum syarak dan menimbulkan keraguan di kalangan umat Islam. 8220Hasil kajian Jawatankuasa ini, kita dapati perniagaan yang membabitkan pertukaran wang asing membabitkan spekulasi mata wang dan ini bercanggah dan berlawanan dengan hukum Islam.8221 8220Oleh itu, Jawatankuasa Fatwa Kebangsaan memutuskan bahawa umat Islam diharamkan daripada mengamalkan sistem perniagaan cara demikian, 8221 katanya kepada pemberita selepas Mempengerusikan mesyuarat Jawatankuasa Fatwa Kebangsaan Ke-98 di sini hari ini. Abdul Shukor berkata, banyak isu yang meragukan mengenai perniagaan pertukaran wang asing, oleh itu umat Islam tidak perlu menceburkan diri, tambahan pula kegiatan itu membabitkan penggunaan internet di kalangan individual yang menyebabkan untung rugi tidak menentu. 8220Lain-lain jenis perniagaan pertukaran wang asing, seperti melalui pengurup wang atau dari banco ke banco dibenarkan. Kerana ia tidak menimbulkan spekulasi mata wang atau untung rugi yang tidak menentu, 8221 katanya. Beliau berkata, keputusan lain yang turut dicapai dalam mesyuarat itu ialah mengharuskan umat Islam Membuat pelaburan atau membuat simpanan melalui Skim Sijil Simpanan Premium yang dikendalikan Banco Simpanan Nasional (BSN). Katanya, keputusan itu dibuat selepas jawatankuasa berkenaan berpuas hati dengan kaedah pelaksanaannya melalui taklimat yang disampaikan oleh pihak penal syariah Banco Negara pada muzakarah itu. 8220Pada mulanya, kita meragui tentang kaedah pelaksaaan skim itu tetapi kita berpuas hati selepas sistem perniagaan skim itu ditukar konsep Islam iaitu Mudharabah, 8221 katanya. 8211 BERNAMA Dahulu secara faktanya antara sebab ekonomi Malásia pernah jatuh tahun 19971998 adalah tindakan kerajaan Malásia bermain forex antarabangsa yang 8220duduk dalam sistem kapitalis8221 sehingga telah memberikan ruang kepada spekulator George Soros untuk sabotaj ekonomi Malásia. Bagi kami ketetapan yang telah diberikan oleh Jawatankuasa Fatwa Kebangsaan menunjukkan melahirkan pendirian mereka terhadap satu-satu kemusykilan untuk dijadikan panduan tambahan kepada umat Islam di Malysia hari ini. Dan tindakan Majlis Fatwa meletakan hukum Forex haram itu dibujo setelah mereka membuat kajian yang mendalam dan kajian itu tak bermakna dalam kajian dilakukan secara tergesa-gesa dan dibuat dalam tempoh sehari dua. Yang berada dalam Jawatankuasa Fatwa Kebangsaan ini pun bukannya sebarangan orang. Kalangan ulama dan yang ada pengetahuan tinggi dalam ilmu agama. 8220Adakah kita mahu terus menunggu jawapan yang kita ingini barulah kita akan terima amplo berpuas hati dengan ketetapan daripada kalangan yang pengetahuan tinggi dalam agama terutamanya melibatkan hukum8221 Cuma kalau boleh selepas ini besarlah harapan kami sendiri supaya Jawatankuasa Kebangsaan Malásia jenguklah-jenguklah sistem perbankan di Malaysia hari ini Melibatkan beberapa persoalan yang telah membelengu rakyat Malásia secara umum dan umat Islam is Malaysia amnya. Kami mahu lihat sendiri apa pendirian Jawatankuasa Kebangsaan Malásia mengenai soal-soal yang melibatkan Sara 1Malaysia. Kadar faedah yang dikenakan pihak banco kepada pelanggannya selama ini, PTPTN caj pelajarnya dikehendaki bayar balik lebih dari jumlah pinjamannya. Dan mungkin kalangan anda sini mahu menambahnya Samada kerajaan nak ikut atau tidak itu perkara nombor 2. Yang penting kami mahu melihat sendiri ketetapan Jawatankuasa Fatwa Kebangsaan terlebih dahulu. PS. Apa respon anda sebaik Jawatankuasa Fatwa Kebangsaan menfatwakan hukum Forex haram kenape mufti cuma keluarkan fatwa haram secara terpilih. Banyak yang haram. Contohnya. Principal saham tue pun haram. Pasal kerugian tak menentu. Urusniaga tertangguh. Sume bank yang menawarkan simpanan ataupun secara pinjaman secara riba juga patut difatwakan secara jelas ttg pengharamannya. Kenape mufti selalu mengeluarkan fatwa mengikut keuntungan kerajaan semata-mata. Jikalau kerajaan tidak mendapat keuntungan apa-apa daripada urusniaga tersebut. Maka difatwakan HARAM. Manakala urusniaga yang sudah terang-terangan mengandungi riba tidak difatwakan sebagai HARAM. Nie ler mufti dunia. Takut hilang jawatan. Merujuk pada fatwa yg dkeluarkan. forex adalah haram kerana.1.spekulasi.2.intenet individu.3.keuntongan tdak menentu. Soalanya..dimana bezanya dngan pasaran saham bskl..tolong jelas kan

No comments:

Post a Comment